Pentax K-1

Démarré par Mistral75, Septembre 15, 2017, 17:39:10

« précédent - suivant »

Mistral75

Mise à jour en version 1.55 du logiciel embarqué du K-1, notamment pour en optimiser le fonctionnement avec le HD Pentax-DA★ 16-50 mm f/2,8 ED PLM AW :

Latest PENTAX K-1 Firmware Update : Software Downloads | RICOH IMAGING

Citation de: Ricoh ImagingChanges to V1.55


  • Optimized focus operation for new lens HD PENTAX-DA* 16-50mm F2.8 ED PLM AW lens.
  • Improved stability for general performance.

ViB

Aujourd'hui, j'assistais à un concert.
Je sors mon K1 pour faire quelques essais de cadrage.
Une personne m'interpelle. C'est bien un Pentax que vous avez ? Ça existe encore ?

Joe 1234

Citation de: ViB le Septembre 07, 2021, 22:46:49
Aujourd'hui, j'assistais à un concert.
Je sors mon K1 pour faire quelques essais de cadrage.
Une personne m'interpelle. C'est bien un Pentax que vous avez ? Ça existe encore ?

;D

Ce n'était pas Jared Polin par hasard? ::)

Mistral75

Ricoh Imaging a publié aujourd'hui la version 1.60 bêta du logiciel embarqué du Pentax K-1 mais au bénéfice des seuls membres du club Ricoh Imaging Photo ID (= enregistrés auprès de Ricoh Imaging Japon). Sauf erreur, c'est la première fois que Ricoh Imaging procède ainsi. Celle-ci donne accès au filtre numérique / style d'image Satobi (cf. K-3 Mark III) ainsi qu'à la fonction Astrotracer sans GPS ni compas. La date de publication de la version définitive n'a pas été indiquée par Ricoh Imaging Japon qui demande aux utilisateurs de la version bêta de leur faire part de leurs remarques et observations.


petur

Il ne reste plus qu'à attendre que cette mise à jour soit disponible pour le commun des mortels... Cela me permettra de tester ce mode couleur Satobi.

S'ils pouvaient travailler sur une mise à jour du logiciel interne qui autorise d'utiliser un autre capteur AF que le capteur central quand on utilise un objectif manuel, ce serait excellent.
Idem pour le K1 II.

A+

Pierre

tkosak

Citation de: petur le Décembre 22, 2021, 09:52:24
Il ne reste plus qu'à attendre que cette mise à jour soit disponible pour le commun des mortels... Cela me permettra de tester ce mode couleur Satobi.

S'ils pouvaient travailler sur une mise à jour du logiciel interne qui autorise d'utiliser un autre capteur AF que le capteur central quand on utilise un objectif manuel, ce serait excellent.
Idem pour le K1 II.

A+

Pierre
Ah, parce qu'il y a ce type de limitation? Je trouve ça simplement débile. Ou au moins aberrant.

petur

Et oui. Objectif manuel = capteur central uniquement.

roussinix

Le principe même du manuel est qu'il n'y a pas d'AF. Les anciens boitiers manuels argentiques ne faisaient pas mieux, c'était l'œil et le stigmomètre qui faisaient la MaP. Le fait qu'il y ait un capteur central pour remplacer le stigmomètre, c'est déjà pas si mal.

petur

Il me semble que sur le Nikon F5 on peut choisir n'importe quel capteur AF (1/5) pour l'assistance à la mise au point manuelle. Je ne vois pas pourquoi cela ne serait pas possible avec les Pentax numériques.

Mistral75

Citation de: petur le Décembre 22, 2021, 09:52:24
Il ne reste plus qu'à attendre que cette mise à jour soit disponible pour le commun des mortels... Cela me permettra de tester ce mode couleur Satobi.

(...)

Tu peux le tester avec des RAW de n'importe quel boîtier numérique Pentax, même un *ist D, en les développant avec la version 5.9.3 de Digital Camera Utility.

Grosbill01

Citation de: petur le Décembre 22, 2021, 09:52:24
S'ils pouvaient travailler sur une mise à jour du logiciel interne qui autorise d'utiliser un autre capteur AF que le capteur central quand on utilise un objectif manuel, ce serait excellent.
Idem pour le K1 II.

Bizarre que ton K-1 ne te l'autorise pas. Quelle version de firmware as-tu ?

Mon K-1 II m'autorise à choisir le collimateur que je veux lorsqu'il est monté de mon Irix 15 mm à MAP manuelle.
Il suffit de sélectionner le mode SEL (comme sélection) pour choisir le collimateur.
Ma version de firmware est 1.21

Mistral75

Citation de: Grosbill01 le Décembre 23, 2021, 12:39:35
(...)

Mon K-1 II m'autorise à choisir le collimateur que je veux lorsqu'il est monté de mon Irix 15 mm à MAP manuelle.
Il suffit de sélectionner le mode SEL (comme sélection) pour choisir le collimateur.
Ma version de firmware est 1.21

Parce que l'Irix est en monture KA. C'est avec les K et les M42 à vis que seul le collimateur central fonctionne.

Mistral75

Mise à jour en version 1.60 du logiciel embarqué du Pentax K-1 :

Latest PENTAX K-1 Firmware Update : Software Downloads | RICOH IMAGING

Citation de: Ricoh ImagingChanges to V1.60

[Enhanced features]


  • Added [SATOBI] to Custom Image.

[Others]


  • Improved stability for general performance.

    * When this update is done, the contents of version 1.55 and earlier will be also updated.
    * When this update is done, you will not be able to restore back to version 1.55 or earlier.

Mistral75

Ricoh Imaging innove : la mise à jour 1.70 du logiciel embarqué du Pentax K-1 ajoute un preset dénommé Katen ("ciel d'été") qui ne peut être utilisé qu'avec certains objectifs, deux HD Limited.

Latest PENTAX K-1 Firmware Update : Software Downloads | RICOH IMAGING

Citation de: Ricoh ImagingChanges to V1.70

[Enhanced features]


  • Added [KATEN] to Custom Image.
    For more details click here
       

    • It can be used when attaching the following compatible lenses.
      HD PENTAX-D FA 21mm F2.4ED Limited DC WR
      HD PENTAX-DA 15mm F4ED AL Limited
         
    • When this update is done, the contents of version 1.60 and earlier will be also updated.
         
    • When this update is done, you will not be able to restore back to version 1.60 or earlier.

Plus de détails sur ce preset Katen :

Citation de: Ricoh ImagingKATEN (summer sky): a new special-edition Custom Image mode

In a new approach to SLR photography, PENTAX will release a series of new special-edition Custom Images, designed to create subject- or scene-specific finishing touches in combination with specific PENTAX Limited-series lenses — lenses popular for their distinctive image rendition. As a lens is mounted, the camera automatically detects compatibility with the firmware. Once compatibility is confirmed, the user can then select special-edition Custom Images.

The new special-edition Custom Images cover the seasons: spring, summer, autumn and winter. The Custom Image mode specially designed for each season will be available in combination with specific Limited-series lenses. PENTAX will release four season-specific Custom Image modes over the year.

The first season-specific Custom Image mode is KATEN (summer sky). This mode is designed to emphasize the rich blues of summer skies and depict the fine details of dazzling white clouds.

Compatible lenses:

HD PENTAX-D FA 21mm F2.4ED Limited DC WR
HD PENTAX-DA 15mm F4ED AL Limited

Menu screen

When a lens is mounted, the camera automatically checks for compatibility, then displays the KATEN-specific menu screen.
Source : Function Expand Firmware | PENTAX K-1 | RICOH IMAGING

Ricoh Imaging prévoit d'ajouter un preset par saison aux K-1, K-1 Mark II et K-3 Mark III, qui ne pourront être utilisés qu'avec certains objectifs, tous des HD Limited.

Citation de: Ricoh Imaging
New function-expansion firmware for PENTAX K-1, K-1 Mark II and K-3 Mark III cameras:

Featuring special-edition Custom Images to optimize the imaging performance of PENTAX Limited-series lenses;

KATEN mode released the first season-specific Custom Images option

TOKYO, June 23, 2022, -RICOH IMAGING COMPANY, LTD. is pleased to announce the release of new function-expansion firmware for PENTAX K-1, K-1 Mark II and K-3 Mark III digital SLR cameras. This firmware lets users take advantage of special-edition Custom Images in combination with specific PENTAX Limited-series lenses. The KATEN (summer sky) mode has been released as the first season-specific Custom Images option.

● Special-edition Custom Images

To make photographic experiences with PENTAX digital SLR cameras even more enjoyable and exciting, PENTAX is providing a new approach to SLR photography, through special-edition Custom Images designed to create subject- or scene-specific finishing touches in combination with certain PENTAX Limited-series lenses -- lenses popular for their distinctive image rendition. PENTAX will release a series of season-specific Custom Images to create distinctive finishing touches dedicated to the spring, summer, autumn and winter seasons. As a lens is mounted, the camera automatically detects compatibility with the firmware. Once compatibility is confirmed, the user can then select special-edition Custom Images.

● KATEN (summer sky)

This special-edition, season-specific Custom Image mode is designed to emphasize the rich blues of summer skies and depict the fine details of dazzling white clouds. This mode can be selected in combination with HD PENTAX-D FA 21mmF2.4ED Limited DC WR and HD PENTAX-DA 15mmF4ED AL Limited lenses. Both lenses feature an ultra-wide angle of view and the latest HD (High Definition) coating, which effectively minimizes the generation of ghost images even with images captured under harsh summertime sunshine, or when the sun is in the image field. They have been selected as the best partners for the KATEN mode because they optimize the intended visual effects of the mode.

● Upcoming schedule

Following on the KATEN mode, PENTAX will release specific-edition, season-specific Custom Images specially designed for SLR photography in autumn, winter and spring. Check the chart below for detailed information.



* Lenses compatible with autumn, winter and spring Custom Images are tentative choices and may be changed later.
Note: Special-edition, season-specific Custom Image modes other than KATEN will be named later and announced with the release of each firmware.
Source : New function-expansion firmware for PENTAX K-1, K-1 Mark II and K-3 Mark III cameras|RICOH IMAGING

Ou comment favoriser la vente des objectifs HD Limited et faire parler de soi quatre fois par an quand on n'a pas de nouveau produit à annoncer.

petur

Au retour des vacances mon sac dans lequel ou presque sur lequel j'avais posé mon K1 et le HD 43 tombe sur le sol de Roissy à la récupération des bagages. Je n'y prête pas plus attention que ça. Le soir une fois rentré chez moi j'observe que la coque au dessus du prisme a subi un choc, elle est cassée. Comme j'avais prévu d'envoyer mon K1 pour un nettoyage capteur sérieux, finalement il ira au SAV pour une raison sérieuse.

J'attends le devis.

C'est pas mon année. J'ai hâte de récupérer mon K1. Heureusement que j'ai un K1 II.


Mistral75

Citation de: petur le Octobre 18, 2022, 06:37:47
Une nouvelle version du logiciel interne du K 1 est disponible.

https://pentaxrumors.com/2022/10/17/ricoh-released-new-function-expansion-firmware-updates-for-pentax-k-1-k-1-ii-k-3-iii-cameras-featuring-autumn-themed-kyushu-mode/?fbclid=IwAR31giaigxTffUaGaJEQULtC27_ZoNr8MYKpKz45U7DSXzg7fpej9FviTAo

https://www.ricoh-imaging.co.jp/english/support/digital/k1.html

Ajout du mode de prise de vue KYUSHU (nine autumns).

Page de téléchargement de la version 2.00 du logiciel embarqué du Pentax K-1 :

Latest PENTAX K-1 Firmware Update : Software Downloads | RICOH IMAGING

Citation de: Ricoh ImagingChanges to V2.00

[Enhanced features]


  • Added limited function [Grad ND Shooting].

    A special activation key (release key) obtained from a website or other source is required to activate the limited functions.
    Note: The Grad ND Shooting activation key issuance is a service that will be launched first in Japan. the launch of this service outside of Japan has not yet been determined.
       
  • Added custom image Special Edition [KYUSHU]. For more details click here

    It can be used when attaching the following compatible lenses:


    • HD PENTAX FA 43mm F1.9 Limited
    • HD PENTAX-DA 70mm F2.4 Limited
    • HD PENTAX-DA 40mm F2.8 Limited
    • HD PENTAX-DA 21mm F3.2 AL Limited
[Others]


  • Improved stability for general performance.

* When this update is done, the contents of version 1.70 and earlier will be also updated.

* When this update is done, you will not be able to restore back to version 1.70 or earlier.

Plus de détails sur ce preset Kyushu ("neuf automnes") :

Citation de: Ricoh ImagingKYUSHU (nine autumns): a new special-edition Custom Image mode

In a new approach to SLR photography, PENTAX will release a series of new special-edition Custom Images, designed to create subject- or scene-specific finishing touches in combination with specific PENTAX Limited-series lenses — lenses popular for their distinctive image rendition. As a lens is mounted, the camera automatically detects compatibility with the firmware. Once compatibility is confirmed, the user can then select special-edition Custom Images.

The new special-edition Custom Images cover the seasons: spring, summer, autumn and winter. The Custom Image mode specially designed for each season will be available in combination with specific Limited-series lenses. PENTAX will release four season-specific Custom Image modes over the year.

The second season-specific Custom Image mode is KYUSHU (nine autumns). This mode is designed to partner with Limited-series lenses that can capture the diverse scenes and subjects of autumn beautifully and effortlessly. It provides distinctive color renditions, with images that express the passing of autumn and the fleeting feeling of the season.

Compatible lenses:

HD PENTAX-FA 43mmF1.9 Limited
HD PENTAX-DA 21mmF3.2AL Limited
HD PENTAX-DA 40mmF2.8 Limited
HD PENTAX-DA 70mmF2.4 Limited

When a lens is mounted, the camera automatically checks for compatibility, then displays the KYUSHU specific menu screen.

Plus d'information sur la fonction premium Grad ND (simulation de filtre ND variable), payante (11.000 JPY TTC par boîtier) et accessible uniquement au Japon pour le moment :

PENTAX K-1 プレミアム機能 / PENTAX K-1 / デジタルカメラ / 製品 | RICOH IMAGING (texte en japonais mais les illustrations sont nombreuses)

petur

Mon K1 étant toujours au SAV dans l'attente de pièces depuis mon dépôt de la bête au magasin à Tours le 1er septembre, je ferai la mise à jour quand je le récupère à moins qu'ils ne l'aient déjà faite.

Dommage que cette mise à jour ne soit dispo qu'au Japon... Je n'ai pas prévu d'y aller. Ca fait 100 € la mise à jour c'est ça ?

Mistral75

Citation de: petur le Octobre 23, 2022, 11:59:03
(...)

Dommage que cette mise à jour ne soit dispo qu'au Japon... Je n'ai pas prévu d'y aller. (...)

Ce n'est pas la mise à jour qui n'est disponible qu'au Japon, c'est le déverrouillage / l'activation de la fonction Grad ND qui, pour le moment, ne peut être réalisé(e) qu'avec une Ricoh ID qui nécessite à son tour une adresse au Japon. La mise à jour en version 2.00 est beaucoup plus large et peut être réalisée dans le monde entier (et gratuitement).

Avec ta Ricoh ID et le numéro de série de ton appareil tu achètes en ligne la clé d'activation. Tu reçois un QR code quelque temps après par courriel. En le photographiant avec ton appareil tu actives la fonction Grad ND.

Le QR code est spécifique à un numéro de série et ne peut donc servir pour plusieurs appareils. Pire, si tu t'es trompé en rentrant ton numéro de série au moment de l'achat, tu devras acheter une nouvelle clé.

Citation de: petur le Octobre 23, 2022, 11:59:03
(...) Ca fait 100 € la mise à jour c'est ça ?

11.000 JPY TTC, ça fait entre 75 € et 82 € selon qu'on égalise les prix HT ou TTC (la TVA n'est que de 10% au Japon).

petur

N'habitant pas au Japon je ne pourrai l'avoir.

Concernant la dernière mise à jour, les bénéfices ne sont disponibles que pour ceux qui ont les bons objectifs...

Mistral75

Au cours du Pentax Meeting Online Autumn 2022 qui s'est tenu ce matin, il a été annoncé un nouvelle version 2.10 du logiciel embarqué du Pentax K-1, disponible le mois prochain. Au menu :

Citation de: Ricoh Imaging

  • Winter special edition Custom Image
       
  • Focus limiter function when attaching the HD Pentax-D FA Macro 100mm f/2.8 ED AW

Mistral75

Comme annoncé la semaine dernière, mise à jour en version 2.10 du logiciel embarqué du Pentax K-1 :

Latest PENTAX K-1 Firmware Update : Software Downloads | RICOH IMAGING

Citation de: Ricoh ImagingChanges to V2.10

[Enhanced features]


  • Added custom image Special Edition [FUYUNO]. For more details click here

    It can be used when attaching the following compatible lenses:


    • HD PENTAX FA 31mm F1.8 Limited
    • HD PENTAX-DA 35mm F2.8 Macro Limited
       
  • Added focus limiter function

    It can be used when attaching the following compatible lens:


    • HD PENTAX-D FA MACRO 100mm F2.8ED AW

[Others]


  • Improved stability for general performance.

* When this update is done, the contents of version 2.00 and earlier will be also updated.
* When this update is done, you will not be able to restore back to version 2.00 or earlier.

Plus de détails sur ce preset Fuyuno ("champ d'hiver") :

Citation de: Ricoh ImagingFUYUNO (winter field): a new special-edition Custom Image mode

In a new approach to SLR photography, PENTAX will release a series of new special-edition Custom Images, designed to create subject- or scene-specific finishing touches in combination with specific PENTAX Limited-series lenses — lenses popular for their distinctive image rendition. As a lens is mounted, the camera automatically detects compatibility with the firmware. Once compatibility is confirmed, the user can then select special-edition Custom Images.

The new special-edition Custom Images cover the seasons: spring, summer, autumn and winter. The Custom Image mode specially designed for each season will be available in combination with specific Limited-series lenses. PENTAX will release four season-specific Custom Image modes over the year.

The third season-specific Custom Image mode is FUYUNO (winter field). This mode is designed to emphasize colours depicting the chilly air of winter, and to deliver sharp, high-key, images.

Compatible lenses:

HD PENTAX-FA 31mmF1.8 Limited
HD PENTAX-DA 35mm F2.8 Macro Limited

When a lens is mounted, the camera automatically checks for compatibility, then displays the FUYUNO specific menu screen.

Laurentg78

Perruche vue dans mon jardin en région parisienne
Pentax K1 :-), K3, K5, K200D

Mistral75

Mise à jour en version 2.20 du logiciel embarqué du Pentax K-1 :

Latest PENTAX K-1 Firmware Update : Software Downloads | RICOH IMAGING

Citation de: Ricoh ImagingChanges to V2.20

[Enhanced features]


  • Added custom image Special Edition [HARUBENI]. For more details click here

    It can be used when attaching the following compatible lenses.


    • HD PENTAX-FA 77mm F1.8 Limited
    • HD PENTAX-DA 20-40mm F2.8-4 ED Limited DC WR

[Others]


  • Improved stability for general performance.

* When this update is done, the contents of version 2.10 and earlier will be also updated.
* When this update is done, you will not be able to restore back to version 2.10 or earlier.

Plus de détails sur ce preset Harubeni ("rouge printemps") :

Citation de: Ricoh ImagingHARUBENI (spring rouge): a new special-edition Custom Image mode

In a new approach to SLR photography, PENTAX will release a series of new special-edition Custom Images, designed to create subject- or scene-specific finishing touches in combination with specific PENTAX Limited-series lenses — lenses popular for their distinctive image rendition. As a lens is mounted, the camera automatically detects compatibility with the firmware. Once compatibility is confirmed, the user can then select special-edition Custom Images.

The new special-edition Custom Images cover the seasons: spring, summer, autumn and winter. The Custom Image mode specially designed for each season will be available in combination with specific Limited-series lenses. PENTAX will release four season-specific Custom Image modes over the year.

HARUBENI (spring rouge) is the fourth special-edition Custom Image mode. This mode is designed to emphasize the pinkish colors of cherry blossoms — the hint of spring's arrival — and the subdued blue colors of hazy spring skies. When partnered with a lens that renders a soft, delicate image description, it sets the contrast a high level to deliver an image highlighted with pink and red shades — the symbolic colors of Japan's spring.

Compatible lenses:

HD PENTAX-FA 77mm F1.8 Limited
HD PENTAX-DA 20-40mm F2.8 ED Limited DC WR

When a lens is mounted, the camera automatically checks for compatibility, then displays the HARUBENI specific menu screen.

Mistral75

Mise à jour en version 2.30 du logiciel embarqué du Pentax K-1 :

Latest PENTAX K-1 Firmware Update : Software Downloads | RICOH IMAGING

Citation de: Ricoh ImagingChanges to V2.30

[Enhanced features]


  • Added custom image Special Edition [Gold]. For more details click here

[Others]


  • Optimized operation when the HD PENTAX-FA 50mmF1.4 and smc PENTAX-FA 50mmF1.4 Classic are attached.
  • Improved stability for general performance.

* When this update is done, the contents of version 2.20 and earlier will be also updated.
* When this update is done, you will not be able to restore back to version 2.20 or earlier.

Plus de détails sur le mode image personnalisé Gold :

Citation de: Ricoh ImagingGold: A new Custom Image mode

This firmware adds the new Gold Custom Image mode to your camera. With scenes accentuated by light, this mode is designed to create gold-tinted images by applying yellow-toned finishes to brighter areas while expressing darker, shadow areas with bluish tones. Yellow tones become more intense in highlighted areas.

Disponible aujourd'hui pour le K-1 et le K-1 Mark II, le mode image personnalisé Gold le sera ultérieurement pour le K-3 Mark III et le KF.