Comment Kodak fabrique le film ?

Démarré par dookys, Mars 23, 2022, 10:25:35

« précédent - suivant »

dookys

Bonjour,

voilà un petit documentaire (en anglais mais sous titrable)  qui répond très précisément à la question.

Toujours est il que ce documentaire prouve la complexité à fabriquer un film. Il s'agit là d'un véritable savoir faire, et quand j'entend certains salisseurs de mémoire qualifier le film argentique d'obsolète, il feraient mieux de fermer leur claque m**de.

https://www.youtube.com/watch?v=HQKy1KJpSVc

jdm


Je me réserve avec joie la vidéo, visiblement il y en a deux autres à venir.

Sinon pas la peine de s'énerver !  ;D

Au cas ou, un chouette film sur la Ilford Factory : https://www.youtube.com/watch?v=JXpoALotxf0
dX-Man

dioptre

Citation de: dookys le Mars 23, 2022, 10:25:35
Bonjour,

voilà un petit documentaire (en anglais mais sous titrable)  qui répond très précisément à la question.

Toujours est il que ce documentaire prouve la complexité à fabriquer un film. Il s'agit là d'un véritable savoir faire, et quand j'entend certains salisseurs de mémoire qualifier le film argentique d'obsolète, il feraient mieux de fermer leur claque m**de.

https://www.youtube.com/watch?v=HQKy1KJpSVc
pourquoi cette agressivité ?

stratojs

... c'est une allusion à une célèbre réplique écrite par Audiard !.

dookys

Merci Stratojs, je vois que certains ont vu la référence   ;D

Rassurez vous, il n'y a aucune agressivité mais peut être une référence mal amené  :D 

titisteph

Citationvoilà un petit documentaire (en anglais mais sous titrable)  qui répond très précisément à la question.

Je viens de le regarder. Malgré les apparences (images de bloggeur), c'est très intéressant, et le type pose les bonnes questions. Kodak a vraiment ouvert ses portes et montre tout (évidemment pas dans tous ses détails bien sûr).
C'est d'une effarante complexité.
Et dire qu'il ne reste plus qu'une toute petite fraction de la production des années de gloire. Ca devait être dantesque. On le devine à l'enchevêtrement d'anciens tuyaux qu'on voit partout autour des bâtiments et qui sont toujours là.

luistappa

#6
Les usines de Kodak à Vincennes et à Sevran étaient très grandes, celle de Sevran avait un des ensembles d'immeuble qui ne faisait QUE le développement des Kodachrome, de mémoire c'était dans le bâtiment central, le plus haut du site.

Vincennes
https://www.argentiquececil-kodak.fr/usine-vincennes.html

Sevran
https://www.argentiquececil-kodak.fr/usine-sevran.html
Nikon F6/D500/Z5 - Sony A7II

dookys

Citation de: luistappa le Mars 30, 2022, 13:23:09
Les usines de Kodak à Vincennes et à Sevran étaient très grandes, celle de Sevran avait un des ensembles d'immeuble qui ne faisait QUE le développement des Kodachrome, de mémoire c'était dans le bâtiment central, le plus haut du site.

Vincennes
https://www.argentiquececil-kodak.fr/usine-vincennes.html

Sevran
https://www.argentiquececil-kodak.fr/usine-sevran.html

Oui, Kodak employait beaucoup de personnel  en France (plus de 3000 personnes), nous avions un véritable savoir faire ! Seulement... ça c'était avant... Dire que certains pensent que la transition numérique créé de l'emploi...

Verso92

Ils ont été obligé d'arrêter la fabrication : certains clients devenaient aveugles.

jdm

dX-Man

Verso92

Citation de: Verso92 le Avril 03, 2022, 17:39:53
Ils ont été obligé d'arrêter la fabrication : certains clients devenaient aveugles.

Ils ont été obligés, bien sûr... désolé !


dioptre

On voit la complexité d'un film couleur :

THE STRUCTURE OF FILM
Film is made up of layers, and it's the combination of these layers that give each film its character. Motion picture film consists of a transparent support film base, a light-sensitive emulsion, and a number of layers coated on both sides. Some layers are different from those coated on still film and are designed to help motion picture film travel smoothly through the camera.
Film Base
The supporting layer in film is called the base. This base has to be transparent (with some optical density), free from imperfections, chemically stable, insensitive photographically, and resistant to moisture and processing chemicals, while remaining mechanically strong, resistant to tearing, flexible, and dimensionally stable.
Three plastics have been widely used as a motion picture film base:
•   Cellulose nitrate was the first material used. Discontinued in the 1950s because it was highly flammable, cellulose nitrate is chemically unstable if stored in conditions that are too damp (it can decompose) or too hot (it can self-ignite).
•   Cellulose acetates were developed to replace nitrate. Cellulose triacetate, called safety base, is much safer to use and store than nitrate. Most current KODAK and EASTMAN Motion Picture Films are coated on a cellulose triacetate base.
•   Polyester base is used for all print films, most duplicating films, and some specialty films. Polyester is stronger and wears better than triacetate. Polyester's storage life is up to ten times that of acetate. ESTAR Base, a polyethylene terephthalate polyester, is used for some KODAK and EASTMAN Motion Picture Films (usually intermediate and print films) because of its high strength, chemical stability, toughness, tear resistance, flexibility, and dimensional stability. The greater strength of ESTAR Base permits the manufacture of thinner films that require less storage room. ESTAR Base films and other polyester base films cannot be successfully spliced with readily available commercial film cements.
FILM STRUCTURE
These films are spliced with a tape splicer or with a splicer that uses an ultrasonic or an inductive heating current to melt and fuse the film ends.
Emulsion
The most fundamental layer in a film is the emulsion layer(s), adhered to the base by means of a binder. The emulsion is the photographic part of the film, and as noted from ANSI, "consists of dispersions of light-sensitive materials in a colloidal medium, usually gelatin, carried as a thin layer(s) on a film base." Emulsion is made by dissolving silver bullion in nitric acid to form silver-nitrate crystals. These crystals are dissolved and mixed with other chemicals to form silver-halide grains, and then suspended in the gelatin emulsion coating. The size and degree of light sensitivity of these grains determines the speed or amount of light required to register an image. The faster the film, the greater the apparent "graininess" of the image.
In color films, three dye layers register various parts of the color, one on top of another, for the full color effect—in cyan, magenta, and yellow dyes. In fact, each color may have up to three layers (fast, medium, and slow) to capture the full range of scene brightness—from the deepest shadows to the brightest highlights—and to provide good exposure latitude. The three components also optimize the color, contrast, and tonal reproduction of film.
In each emulsion layer, color couplers are dispersed in tiny oil droplets around silver
halide crystals. When the developing agent reaches the sensitized silver grain, oxidized
developer is formed after donating electrons to the silver halide. The oxidized developer combines with the coupler molecule to form a colored dye. During subsequent processing steps, the silver is removed, leaving only colored dyeclouds where film grains used to be.
There are three types of color couplers, one for each of the color emulsion layers. Each color coupler forms a dye of one of the three subtractive primary colors and is located in a layer that is sensitive to light of its complementary color:
• A yellow-dye-forming coupler is located in the blue-sensitive emulsion layer • A magenta-dye-forming coupler is located in the green-sensitive layer
• A cyan-dye-forming coupler is located in the red-sensitive layer


dioptre