Sigma 17 mm f/4 DG DN | Contemporary

Démarré par Mistral75, Février 15, 2023, 11:48:41

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petur

Focale atypique soit mais pour le reste je ne sais pas trop. Je suis de la vieille école, un 17 mm s'utilise en paysage surtout à diaph fermé pour la netteté.

Potomitan

Citation de: petur le Octobre 15, 2023, 18:04:10
Focale atypique soit mais pour le reste je ne sais pas trop. Je suis de la vieille école, un 17 mm s'utilise en paysage surtout à diaph fermé pour la netteté.

17mm peut être en paysage, en reportage, en street, en milieu intimiste (l'atelier d'un artisan par exemple).

Alors vieille école ou moderne, je trouve au contraire que jouer de la profondeur de champ peut se faire dans tous les scénarios, donc y compris en grand angle.

Et justement parce qu'on se trouve alors dans des scénarios ou la profondeur de champ sera naturellement élevée, une ouverture encore plus grande est au contraire encore plus utile avec les courtes focales qu'avec une longue focale.

Un 20 ou 24mm F/1.4 par exemple est pour moi un super objectif : tu cadres large pour montrer l'ambiance tout en isolant ton sujet avec une profondeur de champ un peu réduite.

Mistral75

Essai du Sigma 17 mm f/4 DG DN | Contemporary sur Sony Alpha 7R V par Klaus Schroiff pour Optical Limits :

Sigma 17mm f/4 DN DG Contemporary | Series I Review – OpticalLimits

Commentaire introductif de Klaus sur le forum : "Nice but no greatness"

Qualité optique : 7/10
Qualité mécanique : 9/10
Rapport performances / prix : 8/10

Citation de: Klaus Schroiff, Optical LimitsThe Sigma 17mm f/4 DG DN Contemporary | Series I isn't just cute —it also delivers robust performance, although it doesn't beat the best in class. The center quality is slightly dampened, but it still stays at very good to excellent levels in the relevant aperture range. The outer image field has no major weakness with good to very good results. Lateral CAs are very moderate. The RAW files show strong barrel distortions. They are not excessive, though, and are fully auto-corrected. A negative outlier is the high RAW vignetting for such a slow lens - probably the result of the rather tiny front element. Auto-correction does its job, but the light falloff remains noticeable at f/4. It's also a good idea to keep the lens hood on while shooting because the lens is somewhat vulnerable to flare. The sun star rendering is also not ideal.

In terms of build quality, it's about as good as it gets, with one caveat. The Sigma lens is tiny yet feels very solid with its metal construction, smooth controls, and tight build tolerances. The use of metal even extends to the lens hood and a magnetic lens cap. The only aspect where it shows its "Contemporary" grade is the weather sealing, which is limited to the mount. The AF is speedy despite the stepping motor.

The Sigma 17mm f/4 DG DN Contemporary is probably not a crowd-pleaser. That's not because of its performance but because of its slow maximum aperture. However, not all of us require fast speeds and the inevitable bulk that comes along with them. The Sigma lens is clearly tuned towards a premium feel, a compact size, and low weight. If that's what you are looking for, the Sigma may just be the right lens.

Mistral75

DxO prend désormais en charge la version en monture Leica L du Sigma 17 mm f/4 DG DN | Contemporary.

https://www.dxo.com/fr/news/optics-modules-may-2024/