Carl Zeiss Sonnar T* FE 55 mm f/1,8 ZA (SEL55F18Z )

Démarré par Mistral75, Octobre 16, 2013, 13:02:35

« précédent - suivant »

Mikado

Sur le site SONY il semble maintenant disponible, livraison annoncée 13 au 16 décembre...

geraldb

G9II+OM-1+12/100-50/200+TC14

Mistral75

Test du Carl Zeiss Sonnar T* FE 55 mm f/1,8 ZA par Photography Blog :

http://www.photographyblog.com/reviews/carl_zeiss_sonnar_t_fe_55mm_f1_8_za_review/

"If you can afford it, the Carl Zeiss Sonnar T* FE 55mm F1.8 ZA is an excellent standard prime lens for Sony A7R/A7 owners, delivering great image quality with the minimum of fuss. The name Carl Zeiss has long been a by-word for high-quality, and the new Carl Zeiss Sonnar T* FE 55mm F1.8 ZA certainly continues in that tradition. It delivers great results almost throughout its extensive aperture range, even performing well wide-open at f/1.8, although you'll need to stop down a little to get the best quality at the edges of the frame. Offering fast and reliable auto-focusing, intuitive manual focusing and the usual Carl Zeiss levels of build quality that's weather-tight too, this prime lens is a perfect partner to the flagship A7R camera, helping to extract bags of detail from its 36 megapixel full-frame sensor. Highly recommended if you're about to invest in the fledgling 35mm full-frame E-mount system."

pyc2025

Vu sur DPreview. Essais du Zeiss Otus 55 et Sonnar T* FE 55mm F1.8 ZA avec A7R par PCMag:

http://www.pcmag.com/article2/0,2817,2428155,00.asp

http://www.pcmag.com/article2/0,2817,2428068,00.asp

Otus:
I used Imatest to check the sharpness of the Otus using a standard SFRPlus test chart. At f/1.4 it's an outstanding performer, scoring 3,015 lines per picture height on a center-weighted test. That's much, much higher than the 1,800 lines we require for a photo to be called sharp, and impressively the extreme edges of the frame are just as sharp as the center. It only gets better as you stop down: 3,265 lines at f/2, 3,602 lines at f/2.8, 3,829 lines at f/4, 3,899 lines at f/5.6, and 3,951 lines at f/8. Distortion is a nonissue; the lens shows 0.7 percent barrel distortion, but that's barely relevant in field conditions. There's no evidence of falloff at the corners

Sonnar T* FE 55mm F1.8 ZA:

At f/1.8 it's already incredibly sharp, bettering the 1,800 lines per picture height that we require for an image to be sharp by close to 1,200 lines. Impressively, the edges of the image are nearly as sharp as the center, even at f/1.8. At f/2.8 and f/4 it hovers around 3,300 lines, and at f/5.6 and f/8 it increases to about 3,700. It's not quite as sharp on the 24-megapixel Alpha 7 (at f/1.8 it manages 2,800 lines, but just passes the 3,000 line mark at its best). Distortion is negligible; if you shoot JPG there's none, and Raw images show less than 1 percent of the barrel variety.

Olivier Chauvignat

Citation de: pyc2025 le Décembre 18, 2013, 16:09:58
Vu sur DPreview. Essais du Zeiss Otus 55 et Sonnar T* FE 55mm F1.8 ZA avec A7R par PCMag:

http://www.pcmag.com/article2/0,2817,2428155,00.asp

http://www.pcmag.com/article2/0,2817,2428068,00.asp

Otus:
I used Imatest to check the sharpness of the Otus using a standard SFRPlus test chart. At f/1.4 it's an outstanding performer, scoring 3,015 lines per picture height on a center-weighted test. That's much, much higher than the 1,800 lines we require for a photo to be called sharp, and impressively the extreme edges of the frame are just as sharp as the center. It only gets better as you stop down: 3,265 lines at f/2, 3,602 lines at f/2.8, 3,829 lines at f/4, 3,899 lines at f/5.6, and 3,951 lines at f/8. Distortion is a nonissue; the lens shows 0.7 percent barrel distortion, but that's barely relevant in field conditions. There's no evidence of falloff at the corners

Sonnar T* FE 55mm F1.8 ZA:

At f/1.8 it's already incredibly sharp, bettering the 1,800 lines per picture height that we require for an image to be sharp by close to 1,200 lines. Impressively, the edges of the image are nearly as sharp as the center, even at f/1.8. At f/2.8 and f/4 it hovers around 3,300 lines, and at f/5.6 and f/8 it increases to about 3,700. It's not quite as sharp on the 24-megapixel Alpha 7 (at f/1.8 it manages 2,800 lines, but just passes the 3,000 line mark at its best). Distortion is negligible; if you shoot JPG there's none, and Raw images show less than 1 percent of the barrel variety.

Vazy que je te mets du "sharp" 4 fois par ligne...
Pas un seul mot sur le rendu dans les flous, alors qu'ils ont testé à f1,8

Ha là là, ces amateurs...
;D ;D ;D ;D ;D
Photo Workshops

geraldb

G9II+OM-1+12/100-50/200+TC14


geraldb

Je ne me suis pas décidé, hésitant à prendre un Canon 1.4/50 FD
+  2.8/100 en attendant le 24/70... Il est quand même cher le Zeiss!
le A7r arrive demain, je vais l'essayer avec le 28/70.
G9II+OM-1+12/100-50/200+TC14

Phil03


malice

Citation de: Olivier Chauvignat le Décembre 18, 2013, 18:50:24
Vazy que je te mets du "sharp" 4 fois par ligne...
Pas un seul mot sur le rendu dans les flous, alors qu'ils ont testé à f1,8

C'est la mode du moment...

Que penses-tu justement du rendu du dernier 58mm nikon, pas très "sharp" mais dont la formule optique a été pensée justement pour le rendu?

Olivier Chauvignat

Citation de: malice le Décembre 20, 2013, 11:54:34
C'est la mode du moment...

Que penses-tu justement du rendu du dernier 58mm nikon, pas très "sharp" mais dont la formule optique a été pensée justement pour le rendu?

on peut voir ca ou ?
Photo Workshops



Philippe Leroy


Olivier Chauvignat

Photo Workshops

Astro2012

En effet, j'espère que cette colorimétrie est due à un traitement trop poussé et que ça sort pas naturellement comme ça de l'objectif...

frederic2000

Enfin un site qui nous parle du Bokeh du zeiss 55 1,8 :

http://www.photographyblog.com/reviews/carl_zeiss_sonnar_t_fe_55mm_f1_8_za_review/ 
« Bokeh

Bokeh is a word used for the out-of-focus areas of a photograph, and is usually described in qualitative terms, such as smooth / creamy / harsh etc. In the Carl Zeiss Planar T* 55mm F1.4 ZA SSM lens, Sony employed an iris diaphragm with nine rounded blades, which has resulted in very appealing bokeh in our view. We do realise, however, that bokeh evaluation is subjective, so we've included several 100% crops for your perusal. »

Plusieurs « sample » dont certaines à po ..dont AMHA  le bokeh est bien meilleur que celui du malheureux choix du fond de « la dame au chapeau » posté sur  le site Sonny . Qu'en pensez vous ?

http://www.photographyblog.com/reviews/carl_zeiss_sonnar_t_fe_55mm_f1_8_za_review/sample_images/

Olivier Chauvignat

Citation de: frederic2000 le Janvier 09, 2014, 17:54:08
Enfin un site qui nous parle du Bokeh du zeiss 55 1,8 :

http://www.photographyblog.com/reviews/carl_zeiss_sonnar_t_fe_55mm_f1_8_za_review/ 
« Bokeh

Bokeh is a word used for the out-of-focus areas of a photograph, and is usually described in qualitative terms, such as smooth / creamy / harsh etc. In the Carl Zeiss Planar T* 55mm F1.4 ZA SSM lens, Sony employed an iris diaphragm with nine rounded blades, which has resulted in very appealing bokeh in our view. We do realise, however, that bokeh evaluation is subjective, so we've included several 100% crops for your perusal. »

Plusieurs « sample » dont certaines à po ..dont AMHA  le bokeh est bien meilleur que celui du malheureux choix du fond de « la dame au chapeau » posté sur  le site Sonny . Qu'en pensez vous ?

http://www.photographyblog.com/reviews/carl_zeiss_sonnar_t_fe_55mm_f1_8_za_review/sample_images/


un mieux en effet

- Dommage que els photos soient sous-ex
- Dommage de ne pas avoir de photos avec des arrières plans lumineux
Photo Workshops

frederic2000

Citation de: Olivier Chauvignat le Janvier 09, 2014, 18:01:53
un mieux en effet

- Dommage que els photos soient sous-ex
- Dommage de ne pas avoir de photos avec des arrières plans lumineux


Sous ex c'est sûr.

Qu'entends-tu par arrière plan lumineux ? Un arrière plan bien éclairé par une lumière naturelle ou par une multitude de lumières artificielles ? Dans ce dernier cas je n'aime pas trop en 24/36 le rendu qui se traduit par plusieurs gros ronds lumineux qui parfois se chevauchent et attirent trop le regard au détriment du sujet.

De toute façon le bokeh en 24/36 peut donner un arrière  plan plus ou moins heureux avec une douceur d'un flou uni ou une juxtaposition du net et du flou harmonieux mais il manquera toujours cette remarquable progressivité du net au flou qu'on ne peut malheureusement trouver qu'en moyen format.  (Je dis malheureusement à cause du prix !)


Olivier Chauvignat

CitationQu'entends-tu par arrière plan lumineux ? Un arrière plan bien éclairé par une lumière naturelle ou par une multitude de lumières artificielles ? Dans ce dernier cas je n'aime pas trop en 24/36 le rendu qui se traduit par plusieurs gros ronds lumineux qui parfois se chevauchent et attirent trop le regard au détriment du sujet.

amen...

CitationDe toute façon le bokeh en 24/36 peut donner un arrière  plan plus ou moins heureux avec une douceur d'un flou uni ou une juxtaposition du net et du flou harmonieux mais il manquera toujours cette remarquable progressivité du net au flou qu'on ne peut malheureusement trouver qu'en moyen format.  (Je dis malheureusement à cause du prix !)

En MF et a condition que les objectifs soient bons.

Normal: a 1,8 la progressivité est nulle (diaph trop ouvert)
Photo Workshops

MarcF44

Citation de: Olivier Chauvignat le Janvier 09, 2014, 20:17:20
Normal: a 1,8 la progressivité est nulle (diaph trop ouvert)
Ca dépends des conditions, ici deux exemples très chouettes (enfin je trouve) du 58mm Nikon à f2 et f1.4 :

http://www.chassimages.com/forum/index.php/topic,195462.msg4403124.html#msg4403124

J'ai téléchargé pas mal d'exemples A7R avec le 55 f1.8 et j'ai trouvé les résultats plutôt prometteur même si je le trouve un peu "gros" pour le boitier dont la vocation est de faire dans le "small is beautiful" ;)
Qui veut mon HC120 Macro ?

Olivier Chauvignat

Citation de: MarcF44 le Janvier 09, 2014, 20:27:19
Ca dépends des conditions, ici deux exemples très chouettes (enfin je trouve) du 58mm Nikon à f2 et f1.4 :

http://www.chassimages.com/forum/index.php/topic,195462.msg4403124.html#msg4403124

J'ai téléchargé pas mal d'exemples A7R avec le 55 f1.8 et j'ai trouvé les résultats plutôt prometteur même si je le trouve un peu "gros" pour le boitier dont la vocation est de faire dans le "small is beautiful" ;)

donc là tu as fait le point à 5 mètres ?
Photo Workshops

MarcF44

Qui veut mon HC120 Macro ?

rascal


JCCU

Citation de: rascal le Janvier 29, 2014, 18:34:12
testé par DxO

DxO SEL FE 55

c'est pas mal, on a vu mieux...  ;)

Vue la conclusion, pas toujours 

"On paper at least the Zeiss Sonnar T* FE 55mm f1.8 ZA may seem somewhat unadventurous and over-priced given the f1.8 maximum aperture. In reality the lens is a bright 1.8TStops, and image quality is outstanding. Even the $1,000 price seems quite reasonable."

En résumé, à 1000E, c'est pas cher :D :D